roybarnier.reismee.nl

Eerste week Sydney en surfcamp!

Hoi hoi,

Het is al weer even geleden maar ik heb de laatste tijd zo weinig tijd gehad dus het duurde allemaal wat langer als gepland. Daarnaast is het een ramp om foto’s te plaatsen met het internet hier dus ik ga hier nog iets anders voor verzinnen.

1e week:
Begin van de week heb ik nog rustig aan gedaan. Ik zit al aardig in het slaap ritme maar met eten gaat het nog niet echt goed. Ik heb op de gekste tijden honger en als ik dan wat eet is het na een paar happen ook weer klaar. Goed voor de kilo’s zullen we maar zeggen :P

Dinsdag:
Naar Darling Harbour gelopen en hier wat rond gekeken. Het was vandaag erg warm dus heb voornamelijk op het terras of in een park gezeten. Daarna doorgelopen naar the Rocks, het oude stadscentrum, en ook hier na wat rondgekeken te hebben een terras opgezocht. ’s avonds in de bar onder het hostel gegeten en wat pilsjes gedronken. Stond wel even raar te kijken dat ik maar $4 terug kreeg na 2 pilsjes besteld te hebben en $20 gegeven te hebben.

Woensdag:
Uitgeslapen en in en rond het hostel rond gehangen. ’s avonds in Surry Hills wat gegeten en gedronken.

Ook nog bezig geweest met de planning voor Nieuw-Zeeland. De bedoeling is dat ik en Bas (een van de reisgenoten uit Nederland) 5 januari naar Christchurch vliegen en in ruim een maand de 2 eilanden rondreizen met een bus. We eindigen in Auckland en vanuit daar vliegen we naar Brisbane. Vervolgens reizen we de kust naar beneden om uiteindelijk halverwege maart aan te komen in Melbourne voor de Formule 1 (Kaartjes hebben we al geregeld ?). Dit is voor nu de planning, het zou zomaar kunnen dat dit nog 20x gaat veranderen.

Donderdag:
Het was erg heet vandaag, waardoor eigenlijk iedereen lam en binnen was. In de middag even in het park hier tegenover gezeten en zitten lezen maar het was in de zon echt niet vol te houden.

Vrijdag:
Het plan was om met een bus door de stad te touren maar hier hebben we maar vanaf gezien. Heel de dag bewolkt en in de middag veel regen en onweer. Ook slecht geslapen door een kamer genoot die om 6 uur nog haar hele tering bende rustig bij elkaar ging zoeken omdat ze weg ging.

Zaterdag:
Vandaag een lekker warme dag. In de ochtend en middag hebben we op een Hop on hop off bus gezeten. Bus reed langs alle bekende bezienswaardigheden en een hoop hadden we al gezien, dus achteraf wat spijt dat we de bus hadden gepakt. Vervolgens bij Kingscross eruit gegaan en hier wat rond gelopen.

In de middag staan klote met de wasmachines in het hostel, want ook dat zal af en toe een keer moeten gebeuren. Alles was schoon en paste nog toen ik klaar was dus missie geslaagd :)

Zondag:
Niet heel veel gedaan vandaag. Alle spullen bij elkaar gezocht en op ons gemak wat gegeten en gedronken in de buurt van het hostel.

Surfcamp:

Na een hele week hier naar uitgekeken te hebben was het dan eindelijk zover, het surfcamp. Op maandag werden we om 9 uur opgehaald bij het Wake up! hostel en reden we in zo’n 2 uur naar 7 mile beach. Na ongeveer 1,5 week in het drukke Sydney rond gelopen te hebben was het een verademing om nu in de middle of nowhere te zijn. We verbleven op een soort vakantie park waar we onze eigen hoek hadden. In het midden was er een grote overkapping met allerlei tafels erom heen en een grote buitenkeuken. Hier omheen stonden de huisjes waar we sliepen.

Toen we aankwamen kregen we eerst uitleg over het park en een aantal huishoudelijke mededelingen. Hierna kregen we onze wetsuits (Wetties) uitgedeeld en na het omkleden was het 10 minuten lopen naar het strand om je surf board op te halen.

Op het strand begonnen we met de uitleg over de basis van het surfen, wat we moeten doen als we in de problemen komen en hoe je de golven en het strand kan ‘lezen’ om de ideale surf omstandigheden te herkennen. Na de uitleg moesten we op het strand de stappen doornemen om uit eindelijk te staan op het board.

Je begint met het liggen op het board. Je voeten raken net de achterkant van het bord aan (toes to tail).Vervolgens start je met peddelen. Wanneer je voelt dat de golf je voeten raakt is het nog 3x zo hard als je kan aanzetten en dan zet je je handen op ongeveer schouder hoogte op het board.
Je trekt je achterste been naar je toe en zet je voet onder een hoek van 90 graden tegen je knie (chicken wing). Hierna schop je je andere voet zo snel mogelijk naar voren zodat deze ongeveer halverwege het bord staat (safety position).
Als laatste stap druk je je met je handen hard omhoog zodat je gaat staan. Je blijft een beetje doorgezakt door je knieën en probeert je handen voor je te houden.
Als het goed is sta je nu dus op je board en ben je aan het surfen, helaas is het in de praktijk iets moeilijker ?

Na de eerste 2 uur les was het bijna iedereen in de groep al gelukt om te gaan staan wat helemaal niemand had verwacht. Hierna was het bbqe, bier drinken en vroeg slapen.

De volgende dagen hadden we elke keer het volgende schema:
08:00: Ontbijt
09:00: Wetties
09:15: Richting strand en les
12:30: Lunch
14:00: Wetties
14:15: Richting strand en les
18:00 ish: Diner

Elke les kregen we nieuwe technieken uitgelegd, hoe je moet sturen, hoe je kan versnellen en vertragen, de surf check, peddelen tegen de golven in en hoe je ‘de’ golf kan herkennen.
In de avond uren was het vooral bijkomen van die dag, bier drinken en af en toe een spelletje mee spelen. Na 10 uur moest het stil zijn op het park dus als je wou kon je dan nog naar het strand. Hier ook verschillende dagen gezeten.

Helaas vloog de week voorbij en al gauw zaten we vrijdag middag weer in de bus richting Sydney. Dit is denk een van de beste weken geweest die ik ooit heb gehad. En ben bang dat ik er een nieuwe hobby aan heb overgehouden ?. Grote kans dat ik nog een aantal keer een board en wetsuit ga huren om wat dagen te surfen.

Tijdens het surfen zijn er een hoop foto’s en filmpjes gemaakt die we in de loop van deze week krijgen. Ik zal proberen ze hier te plaatsen, anders gooi ik ze wel op Facebook. Linkje zet ik dan in de volgende blog, of je moet me op Facebook toevoegen als je ze wil zien.

Afgelopen weekend was het vooral bijkomen want ik had van nek tot tenen spierpijn. We hebben de plannen voor Nieuw Zeeland nog verder uitgewerkt en we gaan waarschijnlijk als we terug zijn in februari een camper huren om de oostkust verder af te reizen.
Kerst avond was er een groot feest in het cafe onder het hostel waar we met een groep heen zijn gegaan.

Vandaag (1e kerstdag) was het vooral bijkomen. Zijn even de stad ingegaan maar veel was dicht waardoor we uiteindelijk in het Hard Rock Cafe zijn beland. Hier hebben we uitgebreid gegeten en daarna in het hostel rond gehangen. Kerst diner werd een bak noodles en heb nog geskyped met het thuis front.

Komende week staat er Taronga zoo op de planning, gaan we nog naar Manly en als het weer wat beter word nog naar het strand. In het weekend is het natuurlijk het grote oudjaar feest hier waar we plaatsen bij de brug proberen te regelen en daarna is het inpakken voor Nieuw Zeeland.
Ik zal proberen om voor die tijd nog een blog online te gooien maar dit kan zomaar pas na Nieuw Zeeland worden.

Via deze weg wil ik jullie prettige kerstdagen wensen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

pa

Mooi avontuur ,ben benieuwd naar het vervolg.

Hans

Geweldig Roy , lijkt me echt super lastig om op zo n surfboard te gaan staan. Benieuwd naar je filmpjes cq foto s van je surf les ! Fijne kerstdagen verder !

monique

Fijn dat je het zo naar je zin hebt en we genieten van het Facetimen en skypen :-). Je zag er ook ondervoed uit ja hahaha. Je kunt het wel hebben. Ben benieuwd naar je avonturen in NZ en de foto's!

Zuslief

Leuk om te lezen schat! Lees het nu pas (sorry, heb het een beetje druk met werken en andere zaken). Ik mis je, en ik ben benieuwd naar je verdere avonturen! Veel liefs van mij

Mieke

Mooi om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet er lekker van en zo meteen ook bij het nationale vuurwerk. Alvast een goed 2018 !!!

Mark van Stuivenberg

Allereerst de beste wensen voor 2018, namens je (ex)collega's van i-LEVEL.

Verder is het leuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt. Ik kan inderdaad zien op de foto's dat je een wat smaller gezicht gekregen hebt, maar dat mocht in jouw geval ook wel ;-).

De foto's die je geplaatst hebt zien er ook leuk uit. Knap dat je kan blijven staan op zo'n surfboard. Ik zie op de foto's ook dat je ook niet hoeft te klagen over het vrouwelijk schoon daar. What happens in Melbourne.....

Maar goed, blijf verder vooral genieten !!!