roybarnier.reismee.nl

Camper avonturen, Deel 2

Hoi hoi!!

Het is even geleden dat ik een blog geschreven heb maar heb er de afgelopen weken weinig tijd en zin in gehad. Ik was druk bezig met het zoeken naar werk, heb veel te veel gefeest, uiteraard mijn verjaardag goed gevierd en een appartement gevonden waar ik 20 Mei naar verhuis maar meer hierover in een later deel ;-)

De laatste keer was ik geëindigd in Brisbane. Hier hebben we een paar dagen op een camping gestaan net buiten de stad en hebben voornamelijk in het zwembad rond gehangen. Hierna zijn we doorgereden naar Gold Coast, een grote kustplaats die mij een beetje deed denken aan Miami (niet dat ik door ooit geweest ben :P)
Helaas was het weer erg slecht waardoor we de volgende dag al verder gereden zijn. Na een korte stop bij Hastings point kwamen we in de middag aan bij Byron Bay waar we een aantal dagen zijn gebleven. Dit is een klein plaatsje waar een echte hippie cultuur hangt. Alles en iedereen is er heel relax en dat beviel me eigenlijk wel. Gelukkig werd het weer die dagen ook beter waardoor we weer naar het strand konden en we zijn naar het meest oostelijke stukje van Australië zijn gelopen.

Hierna zijn we doorgereden naar Coffs Harbour. Het dorpje zelf was best gezellig alleen was er een groot deel afgesloten omdat er die dagen een soort fiets evenement was. Hier in de buurt vind je veel strandjes waar je kan surfen dus ook deze dagen voornamelijk aan het strand gelegen en rond gelopen. Ook waren we nog naar een uitzichtpunt boven op een berg gereden. De wegen waren best mal en ik had al zo’n vermoeden dat de camper het nog wel eens zwaar kon gaan krijgen, en ik had gelijk :-). Naar het einde toe werd het zo smal dat tegemoetkomend verkeer er niet meer langs kon en zo stijl dat de camper het in de eerste versnelling bijna niet trok. Gelukkig kwamen we geen verkeer tegen en waren we snel boven want de motor begon aardig te stinken.
Na een korte wandeling waren we dan bij het uitzicht punt en hierna begon de helse tocht naar beneden. Dit keer hield de motor zich goed alleen waren het de remmen die aardig aan het stinken waren. Toen we heelhuids beneden waren het campertje maar wat rust gegeven en daarna weer door gereden.

De dagen erna was het helaas erg slecht weer en hebben we heel veel regen en onweer gezien waardoor we rechtstreeks naar Central coast zijn gereden. Onderweg besloten om naar de Blue Mountains te gaan want we hadden nu toch ‘tijd’ over. Na een lange en vermoeiende dag rijden en met een vlugge koffie stop in Newcastle, waren we dan eindelijk in Central Coast. De camping lag aan een meer waar ook veel wilde kangaroo’s zaten. Blijft toch een mooi gezicht dat die beestjes vrolijk rond huppelen tussen de campers en caravans. Door het slechte weer hebben we hier niet heel veel kunnen zien, zijn een keer bij Lake Macquarie gaan lopen en hebben verder veel binnen rondgehangen.

Na volgens mij 2 dagen zijn we doorgereden naar Katoomba in de Blue Mountains. Dit betekende dus eerst dwars door de westelijke suburbs van Sydney om de tol wegen te mijden. Nou wist ik wel dat Sydney een grote stad was maar nu merk je eigenlijk pas hoeveel wijken ed er nog omheen liggen. Ongeveer 3 uur later reden we dan eindelijk op de A44/A32 richting de Blue Mountains. Na nog eens 2 uur rijden waren we dan eindelijk in Katoomba. Hier gestopt en het eerste wat we dachten was, Godverdomme wat koud hier. Het was namelijk hier maar 15 graden en waar we ’s ochtends vertrokken waren was het een aangename 27 graden. Nu hoor ik jullie al denken, zeik niet zo want in Nederland was het pas koud. Maar ik kan je vertellen dat het erg wennen was na 3 maanden in 30+ graden te hebben gezeten.
Vervolgens was het tijd om een camping te gaan zoeken. Eerst naar een gratis camping gereden maar hier zou ik nog niet willen overnachten al kreeg ik er geld bij. Een of ander achteraf gelegen veldje met niet eens een wc erbij waar het stonk als een malle. Maar doorgereden naar een andere camping en deze zat vol. Shit dachten we want dit hadden we nog niet eerder meegemaakt. Zijn elke keer maar naar een camping gereden en hebben telkens geluk gehad dat er nog plek was. Gelukkig was de eigenaresse zo vriendelijk om ons naar een andere camping te wijzen waar er nog wel plek was. Hier aangekomen snel een lange broek en trui aangedaan en nog een stukje wezen lopen.

De volgende dag was het plan om vroeg op te staan en om een lange wandeltocht te lopen alleen dit ging niet door doordat we pas om 11 wakker werden. Tja elke dag leuke en mooie dingen zien is toch best vermoeiend :p. Die middag zijn we een wandeltocht gaan doen bij Evans lookout. Die avond maar vroeg gaan slapen en de volgende dag vroeg opgestaan om richting Pulpit Rock Lookout te lopen. Dit kosten ongeveer 3 uur enkele reis en het was erg vermoeiend maar dubbel en dwars waard. De uitzichten die we onderweg zagen waren echt ongelooflijk mooi en je kon elke 10 minuten wel stoppen en weer iets anders zien.

Na de Blue Mountains was het tijd om weer terug te rijden naar Sydney. Hier zaten we op een camping in North Ryde en waren in ongeveer 30 minuten in het centrum met de metro. Het klinkt misschien gek maar het voelde echt als thuiskomen. Alles is bekend, het relaxe sfeertje wat er hangt en natuurlijk het warme weer. Deze dagen vooral bijgekomen aan het strand, gechilled in de Botanic Gardens, ben nog op pad geweest met een Nederlands meisje die ik had ontmoet in Brisbane en zijn een keer goed opstap geweest.

Na Sydney was het tijd om richting Melbourne te gaan en dit hebben we gedaan via de Grand Pacific drive. Een 1300 kilometer lange slingerweg langs de kust waarbij we af en toe een klif? zagen van ruim 600 meter hoog. Helaas zat het weer de eerste dagen niet echt mee waardoor we een aantal hoogtepunten hebben moeten overslaan. Zijn nog wel gestopt bij een beroemde Blowhole, een gat in de rotsen waar het water dan omhoog spuit. Volgende stop was aan Hyams Beach, volgens het Guinness book of world records het witste stand ter wereld. En ja het was best wit maar dat was het strand op Whitehaven ook op de Whitsundays :P. Na hier een dagje gelegen te hebben zijn we doorgereden naar Batemans bay waar we een camping geregeld hadden. De dag erna was het de grens over naar Victoria en zijn we via Wallaga lake naar onze volgende bestemming gereden.

De dagen erna hebben we veel slecht weer gehad en we hadden allebei wel een beetje genoeg van de camper en al het reizen. Besloten om een aantal stops over te slaan en sneller naar Melbourne te rijden. Zijn onderweg nog gestopt bij de Agnes falls en hebben een dag op Philip island rond gereden en daarna via de snelweg richting Melbourne.
Hier hadden we een camping geregeld in Frankston, een suburb op ongeveer 2 uur van het centrum af. Paar weken van te voren al geboekt want bijna alles zat al vol vanwege de Formule 1 race van dat weekend. De eerste dagen de omgeving een beetje verkend, de was maar weer is gedaan, camper is een grondige schoonmaak beurt gegeven en veel bijgeslapen.

Die zondag was het dan zover, de Formule 1 race van Australië. ’s Ochtends om 8 uur opgestaan en richting de trein gelopen om 3 uur later in het centrum van Melbourne aan te komen. Hier was het al een groot feest met mensen uit heel de wereld en na een half uurtje lopen waren we bij Albert park. Als eerste het terrein een beetje verkent want we wouden bij bocht 9 zitten omdat daar alle nederlanders naar toe zouden komen. Op het terrein was er van alles te doen, zo stonden er op verschillende plekken een hoop luxe en oude auto’s die je kon bezichtigen, waren er overal foodcourts waar je van alles kon krijgen en een hoop merchandise van alle teams. Na wat gegeten te hebben zijn we ergens langs de baan gaan zitten en hebben we de Porsche cup en de Australische tourwagen kampioenschap oid. zitten kijken. Hierna begon de drivers parade van alle formule 1 coureurs en daarna ging het los. Op TV heb je al wel de indruk dat het erg snel gaat maar als je het in het echt ziet dan begrijp je pas een beetje hoe snel die wagens gaan. In het begin nog geprobeerd foto’s te maken maar dit lukte voor geen meter :p. De dag vloog echt voorbij en toen de race was afgelopen nog een stuk over het circuit zelf gelopen, de huldiging gezien van de winnaar en daarna de stad ingedoken voor wat eten.

Die maandag niet veel meer gedaan want op dinsdag moesten we de camper gaan inleveren. Dus spullen gepakt en die dinsdag vroeg richting het depot gegaan. Hadden om 10 uur in de ochtend afgesproken maar moesten ruim 3 uur rijden om van de ene kant van Melbourne naar de andere kant te komen in de spits dus waren veel te laat. Uiteindelijk de camper ingeleverd en alles was goed bevonden, geen schade gereden en hadden geen boetes openstaan :).
Zijn toen met de tram naar het centrum van Melbourne gegaan waar we een hostel voor een aantal dagen hadden geboekt. Die dagen erg mooi weer gehad en hebben veel van Melbourne gezien. Verschillende straten met graffiti gezien, over de South Melbourne market gelopen, Bourke street mall bezocht, Cooks cottage gezien, de tennis stadium van de Australian open en aan het strand in st. kilda rond gehangen.

Na een paar dagen lekker bijkomen was het voor mij tijd om terug te gaan naar Sydney. ’s Ochtends om 10 uur uitgecheckt en afscheid genomen van Bas waar ik bijna 4 maanden mee samen heb gereisd. Was toch wel even wennen om nu echt helemaal alleen verder te gaan. Na het afscheid de bus gepakt richting het vliegveld en na 2 uur wachten zat ik in het vliegtuig richting Sydney. Uurtje later stond ik al in Sydney, bagage opgehaald en met de trein het centrum in gegaan richting het hostel. De dagen erna nog van het mooie weer genoten en toen opzoek gegaan naar werk. Maar dit is voor een volgende blog. En ik beloof dat het dit keer geen anderhalve maand gaat duren ;-).

Groetjes en tot de volgende!!

Robert

Inderdaad even geleden. Het klink nog steeds mooi allemaal. Maak er het beste van.
Groetjes Robert

Je zus