roybarnier.reismee.nl

Nieuw Zeeland

Hoi hoi,

Het heeft wat langer geduurd als gepland maar hier is dan weer een nieuwe blog.

Na een super drukke maar ow zo mooie maand in nieuw zeeland zitten we weer in het warme Australië. De maand is echt voorbij gevlogen en ik weet zeker dat ik hier nog een keer terug ga komen.

Om bij het begin te beginnen en waar ik de vorige keer was gebleven, de bus tocht naar Nelson.

Dit was meteen een van de langste etappes en er zaten maar weinig mensen bij dus het was redelijk saai onderweg. Al wel veel van het binnenland kunnen zien en een heel stuk door een nationaal park gereden. Nelson zelf is niet heel bijzonder, leuk kust plaatsje maar dat is het. Het hostel zelf was erg oud en best smerig dus dit beloofde veel goeds voor de komende tijd.
Volgende stop was Kaiteriteri, een klein kustplaatsje waar vanaf je het Abel tasman nationaal park in kan. Hier hebben we 2 nachten geslapen en hebben hier verschillende wandel tochten gelopen. We wouden graag verder het nationaal park in maar het weer was niet al te best.

Vanaf hier gingen we samen met 1 groep helemaal door richting Queenstown. De meeste stops die we nu aandeden lagen in het regenwoud en we waren soms echt in de middle of nowhere.
Eerste stop die we aandeden was westport. Hier is geen zak te doen behalve surfen dus er wonen dan ook voornamelijk surfers. Hier hadden we een leuk hostel wat opgericht was door surfers dus de sfeer was erg relax. We kwamen hier redelijk laat aan en waren de volgende dag al vroeg weer weg. Het was ook erg slecht weer waardoor we hier niks gedaan hebben.
Hierna gingen we door naar Lake Mahinapua. Wederom slecht weer waardoor we niet naar het meer konden gaan, wat het enige was wat door te doen was. Gelukkig was het hostel erg leuk en was opgericht door een oud eigenaar van de bus organisatie. Ze organiseerde elke avond een feest waarbij je je moest verkleden. ’S avonds dus de groep beter leren kennen en veel te veel gedronken.

Volgende dag gingen we naar een van de mooiste plaatsen waar ik geweest ben, Franz Josef. Dit is een redelijk klein dorpje wat vooral ingericht is op de activiteiten naar de gelijknamige gletsjer. Het ligt midden tussen de bossen en op een afstand zie je de gletsjer liggen. Hier zou ik samen met 5 anderen met een helikopter naar de gletsjer vliegen om hier een hike te doen, maar helaas ging dit niet door doordat het weer bovenop de berg te slechts was om te landen. Deze dagen maar opgevuld met andere hikes die ook erg mooi waren. Volgende stop was Wanaka. Ook weer een super mooi plaatsje aan een meer wat super koud was doordat het gevoed werd door de gletsjers. Hier in de middag wat aan het strand gelegen en onderweg nog bij een waterval wezen kijken.

Next stop, Queenstown: Mooie rit er naartoe met een stop bij de beroemde bungy jump boven de rivier. Hier uitleg gekregen hoe het vroeger ontstaan met een mooie film erbij. Daarna was het tijd voor een aantal om te springen, zelf wou ik het eigenlijk ook maar ik vond het erg prijzig dus dit komt misschien later nog een keer. Verder in Queenstown nog een kroegen tocht met de hele groep gedaan en zijn een berg wezen beklimmen.
Hierna gingen we door naar Lake Tekapo. Dorpje zelf stelt niet veel voor. Hostel lag aan een meer wat erg helder en blauw was doordat het gevoed word door gesmolten sneeuw enzo. Hier vooral bijgekomen aan het strandje en met een paar man gegeten. In de ochtend was het vroeg op en gingen we richting Christchurch. Het plan was om vanuit hier naar Auckland te vliegen maar de binnenlandse vluchten zijn best prijzig dus hebben besloten om toch maar opnieuw de bus richting Nelson te pakken. Vanuit hier was het met de ferry richting Wellington.

’S ochtends vroeg op om richting de ferry te gaan. Overtocht was erg mooi want je vaart door de Marlborough Sounds. Na 4 uurtjes kwam we aan in Wellington, gezellige stad met heel veel buitenlandse invloeden. Hebben hier een berg beklommen en daarna vooral rustig aan gedaan want het was op het noorder eiland een stuk warmer als wat we op het zuider eiland gewend waren.
Vanuit Wellington gingen we door naar Taupo. Wederom een erg mooi stadje aan een meer waar je van alles aan extreme activiteiten kan doen. Onderweg hiernaar toe gestopt bij een berg die in de Lord of the rings films gebruikt word als Mount Doom. Ook vind je hier veel geothermische activiteiten in allerlei parken. Op sommige plekken komt er constant stoom omhoog en er hangt een sterke zwavel geur.

Hierna gingen we door naar Hot water beach. Dit is een heel klein plaatsje wat vooral bekend is om het strand. Als je hier namelijk bij laag tij een flink gat graaft dan komt er heel heet water naar boven. Hierdoor kun je dus je eigen hottub maken op het strand. Hier hebben we in de avond op het strand gezeten en de volgende dag al weer vroeg door naar Waitomo. Dit is vooral bekend van de grotten die er liggen. Hier zitten een soort glowworm in en je kan hier ook abseilen ed. Helaas vroegen ze hier grof geld voor waardoor ik dit niet gedaan heb. Onderweg zijn we ook nog gestopt bij Karangahake, een soort kloof waar je allerlei wandelingen kan doen door oude mijn gangen en door de kloof.
De volgende stop was Rotorua, het Maori stadje. Hier kun je van alles doen wat met de Maori te maken heeft en vind je veel terug van de geschiedenis enzo. Verder heb je ook hier weer veel geothermische activiteiten en stinkt het hier overal naar rotte eieren. We hebben hier ook nog een wandeling gemaakt door het Redwoods Whakarewarewa Forest.
Ook zijn we langs het Hobbiton dorp gereden waar je een tour kon doen langs de Hobbit huisjes. Had al gehoord van andere reizigers dat het best prijzig is voor wat je ziet enzo dus deze hebben we overgeslagen.

Vanuit hier gingen we weer terug naar Taupo waar we voornamelijk rustig aan gedaan hebben en bij de Wairakei hebben gekeken. Nog wat aan het strand gelegen en de volgende dag zaten we weer in de bus terug naar Auckland. Na hier een paar dagen te hebben uitgerust vlogen we op 5 februari weer terug naar Brisbane.

In Brisbane een paar dagen bijgekomen en de camper opgehaald waarmee we nu de oostkust afreizen. We zijn naar boven gereden en op dit moment zit ik in Airle Beach en gaan we een dag zeilen richting de Whitsundays. Vanaf aankomende dinsdag rijden we weer naar beneden en gaan we helemaal langs de kust richting Melbourne om hier eind maart aan te komen voor de F1 race.

Tot de volgende!!

Robert

Fijn om te horen dat je het goed hebt.

Monique Barnier

Ik heb echt medelijden met je, zoiets gun je niemand hahahahaha!
Nee joh geniet ervan!
Dikke kus