roybarnier.reismee.nl

Camper avonturen, Deel 1

Halloo!

Na ruim 5 weken en bijna 6000 km zijn we dan eindelijk aangekomen in Melbourne. We hebben een groot deel van de oostkust gereden (Brisbane - Airlie Beach - Brisbane - Sydney - Melbourne) en hebben onderweg een hele hoop dingen gezien en meegemaakt.

Het begon dus allemaal in Brisbane. ’s Ochtends om 10 uur moesten we bij het depot zijn. Hier kregen we een korte uitleg hoe alles werkte, moesten zelf maar kijken of er deuken inzaten en toen konden we wegwezen. Om de hoek dus maar meteen gestopt om wat foto’s te maken, maar na 10 deuken te hebben geteld vonden we het wel prima. Waar we ook nog goed rekening mee moesten houden waren de tol wegen in de grote steden. Deze konden we gewoon gebruiken maar betalen moest online via een overheids instantie dus houd hier rekening mee, anders kregen we een boete van 75 dollar. Dus wat doen we, eerste beste snelweg die we oprijden bleek een tolweg te zijn, helaas kwamen we hier pas achter totdat we de boete binnen hadden… Hierna de briljante functie op de navigatie gevonden dat je die ook kan mijden.

Hierna via de M1 ophoog gereden richting Noosa heads waar we de eerste overnachting hadden. Hier meteen de eerste aanraking gehad met het echte Australische wildlife. We hadden een mooie camping gevonden aan een meertje alleen hingen er op de wc’s briefjes met een waarschuwing voor slangen. Ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen totdat een half uur later er een man gillend het wc gebouwtje uit kwam gerent. Dus iedereen kijken en jawel, daar kroop een groene slang van een meter of 2 vrolijk over de vloer. Eigenaar kwam ook kijken, zag dat deze slang niet gevaarlijk was en liep weer vrolijk terug. Toch maar ff gewacht met douche tot de volgende dag. De grote spinnen die er zaten die namen we maar voor lief want we hoorde van de andere dat we die nog wel meer tegen zouden komen, jeej :-).

De volgende dag vroeg op want we wouden richting Rainbow beach. De route hiernaar toe was via een groot national park dus hadden onderweg genoeg te zien. Navigatie stuurde ons steeds smallere en smallere wegen op maar we gingen de goede kant op dus we vonden het wel prima. Totdat het asfalt stopte en we over een zandweg verder moeste. Nu is dit voor de locals geen probleem want die rijden allemaal grote pick-ups en jeeps, maar wij moesten er met een Toyota campertje door zonder 4x4 en slechte bandjes. Na een uurtje aan mijn offroad skills te hebben gewerkt hadden we het strandje gevonden. Hier de hele middag gelegen en daarna via de ‘gewone’ asfalt weg naar Hervey Bay gereden.

De dagen erna via een paar andere strandjes en Bundaberg naar het dorpje 1770 gereden. Klein en mooi kustplaatsje waar verder niet heel veel te beleven is. Maar we waren hier heen gegaan voor de camping die er iets voor lag. Hier had je boven op een heuvel een camping waar de eigenaar ook een Kangaroo Sanctuary heeft. Als je hier voor 15:30 bent dan kun je meedoen aan een tour waar de eigenaar vertelt en laat zien wat hij allemaal doet. Hij vangt voornamelijk baby kangaroo’s op die om wat voor een reden dan ook geen moeder meer hebben en voed ze op totdat ze groot genoeg zijn om weer in het wild te leven. Na de tour krijgt iedereen een hoop wortels enzo en mag je ze gaan voeren. Omdat de Kangaroo’s gewend zijn aan mensen duiken ze massaal op het eten af waardoor je er 3 of 4 om je heen hebt staan. Tijdens het eten kun je ze gewoon aaien en komen de kleine baby’s knuffelen. Op mijn Facebook staan een aantal foto’s.
Hierna zijn we zelf wat gaan eten en tijdens het koken hadden we nog bezoek van een paar kangaroo’s. Dit was echt een super ervaring die ik niet snel ga vergeten.

Hierna zijn we verder naar het noorden gereden. Af en toe gestopt bij een klein dorpje maar hier was verder niet veel te doen. Na een paar dagen kwamen we in de buurt van Mackay en hadden besloten om hier te stoppen. Het weer was die dag al niet super en in de avond viel er een hoop regen. Dit zorgde ervoor dat we de volgende dag bijna niet van de camping af kwamen. We hadden namelijk een heel mooi plekje aan het strand maar we moeste een klein gras heuveltje op om er weg te komen. Voor een normale auto geen probleem, maar met een camper met gladde bandjes was dit toch iets lastiger. Na 15 minuten, een stinkende koppeling en een grasveld waar niks meer van over was waren we dan toch eindelijk boven gekomen en zijn we er maar zo snel mogelijk van door gegaan.

De volgende dag was het nog maar een kort ritje richting Airlie Beach. Hier aangekomen hebben we meteen een cruise naar de Whitsunday Islands geboekt voor de zondag. Het was die week nogal wisselvallig weer en er kwam een storm aan waardoor het gokken was wanneer we het beste konden gaan. Gelukkig hadden we goed gegokt want die zondag was het de gehele dag super weer met 35 graden :-).
’s Ochtends vroeg werden we opgehaald bij de camping en 20 minuten later zaten we op de boot. Dit was een oude wedstrijd catamaran die ze hadden omgebouwd zodat er nu een man of 50 op kon. Na ongeveer 2 uur varen kwamen we bij de eerste stop aan. Hier hebben we een uurtje gesnorkeld bij een aantal eilanden die bij het Great Barrier Reaf liggen. Tijdens het snorkelen de meest kleurrijke vissen gezien en een paar zeeschildpadden gespot. Na het snorkelen was het tijd om door te varen naar Whithaven. Dit is een van de witste stranden ter wereld en het 2e mooiste strand ter wereld. Eerst vanuit een uitkijkpunt een hoop foto’s gemaakt en daarna een paar uur op het strand gelegen. Het is moeilijk te beschrijven hoe ongelooflijk mooi het was maar dit is een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien.
Vanuit hier gingen we weer terug richting de haven. Onderweg stonden de bbq’s aan en was de bar geopend :-).

De dagen erna hebben we nog in Airlie Beach rond gehangen, op het strand gelegen en de omgeving verkent. Hierna was het terug richting Brisbane waarbij we een aantal dagen erg slecht weer hebben gehad. Hierdoor maar besloten om zo snel mogelijk door te rijden.

Eenmaal in Brisbane hebben we een paar rust dagen gepakt op een luxe camping en zijn daarna doorgereden naar Gold Coast. Maar dit is voor de volgende blog, ik zal deze komende dagen online proberen te zetten.

Tot de volgende!

Robert

Blijft mooi om te lezen. Ik ben vooral benieuwd naar de foto's van het mooie witte strand.